Железопътен мост на км 167+842 (Чая-Катуница)
Местоположение
 
  • Държава: България
  • Регион: Южен централен
  • Област: Пловдив
  • Община: Садово
  • Селище:
  • в околностите на с. Катуница
  • GPS: N 42.101715 E 24.866146
 
  • Година на създаване/откриване на обекта: 2009
  • Ориентировачна надморска височина: 160 м.
  • Вид достъп: Автомобилен, асфалт
  • Паркинг: В околностите на моста
 
 

Нов железопътен мост на км 167+842 е изграден на река Чая, западно до село Катуница по най-модерната към 2009 г. в България жп линия Пловдив-Свиленград.

Много може да се разкаже за един мост. От необходимостта, до проектирането и строителството изтича време, което е в пъти повече от времето за раждането на едно бебе. Но и мостът като бебето е съпроводен с тревоги, усилия и безпокойство. А когато се роди- с гордост и удовлетворение.

Новият мост е проектиран с цел да замени старият и неподходящ за новите изисквания към релсовия път решетъчен стоманен мост.

Автори на тази първа по рода си в България конструкция са професор Дулевски- за металната конструкция и професор Топуров, за долното строене и стоманобетоновото корито.

В статическо отношение мостът е непрекъсната, стоманена, плътна, двойно Т греда  с наклонени фланшове, премостваща три отвора. Общата дължина на гредата е 98,70 м. а височината на релсовият път над реката е около 6 м. Фундирането е изпълнено върху изливни пилоти с дълбочина 26,00 м.

Характерно е, че конструкцията на железния път върху моста е баластова, като баластът е разположен в корито от стоманобетон.
Инженерното проектно решение е изключително интересно, макар и не много ефектно откъм визия.
Конструкцията е изградена от 7 секции. Всяка секция включва двете главни греди и напречни греди. Гредите са заварени, а монтажните съединения, изпълнявани на обекта са фрикционни, т.е. за поемането на усилията се разчита на триенето между металните повърхности на гредите и на снаждащите плочи. За да се създаде такова триене, връзките са стягат с високоякостни болтове.

Стоманената конструкция на моста е монтирана на отделни секции. Само в средната му част гредите са монтирни  поотделно, поради ограничената носимоспособност на 170 тонния кран, непозволяваща преместването на цялата средна секция на такова голямо разстояние.

Това е първата в България стоманена жп конструкция с баластов железен път.

Първият влак по новия мост преминава на 07.10.2009 г.

След пускането на новия мост в експлоатация, старият е демонтиран.

 
  • Интернет: Не
 

Култура

Новини

Дата на новината: 07.10.2009
 
Реклама


Реклама


Реклама


Полезни връзки

Статистика

Брой обекти: 6004
Брой селища: 21600
Брой снимки: 16982
Брой видеоклипове: 163
Брой коментари: 65
Брой запитвания: 1321
Регистрирани потребители: 295

Реклама